Czarnogóra
CA/01/25
Termin 31 maja - 08 czerwca 2028
Cena: 4490 zł
Plan wyprawy
Zbiórka o 7 rano na stacji benzynowej BP przy autostradzie A1 w kierunku na Ostrawę MOP Mszana Północ (koordynaty do nawigacji 49.960374, 18.525886). Tranzyt przez Czechy, Słowację, Węgry i Chorwację do miejscowości Orasje położonej w Bośni i Hercegowinie. Tu mamy zarezerwowany nocleg w dobrym hotelu. Pokoje dwuosobowe ze śniadaniem. Po drodze oczywiście jakiś postój na obiad. Dystans do pokonania to około 800 km głównie po autostradach.
Wstajemy niekoniecznie wczesnym rankiem. Jemy śniadanie i ruszamy. Dzisiejszy dzień zapowiada się o wiele ciekawiej. Widoki po drodze nieporównywalne w stosunku do dnia wczorajszego. Kierujemy się w stronę granicy z Czarnogórą by tuż po jej przekroczeniu ujrzeć Kanion Pivy. Moim zdaniem najpiękniejszy kanion w Czarnogórze. Następnym celem jest Przełęcz Prevoj położona na terenie Parku Narodowego Durmitor. Droga do niej jest wąska, kręta z dużą ilością ciemnych tuneli i bardzo stromych zboczy. Bez wątpienia podnosi poziom adrenaliny. Po drodze zatrzymamy się na obiad. Wieczorem dotrzemy do miejsca noclegu położonego w okolicy miejscowości Żablijak niedaleko mostu na rzece Tarze. Dzisiaj przejedziemy około 400 km..
Dzień 3 zaczynamy jak zwykle śniadaniem ale nie wsiadamy od razu na motocykle. Zamiast porannej kawy możemy sobie podnieść ciśnienie w inny sposób. Tyrolka nad Kanionem Tary wydaje się być do tego odpowiednia. Przemkniemy na wysokości przekraczającej 200 metrów z prędkością około 100 km/h odcinek o długości 1 km. Po tak rozpoczętym dniu ruszamy w stronę Ulcinj. W tej miejscowości spędzimy kilka dni. Po drodze będziemy mogli podziwiać Kanion Tary i Kanion Piwy. Dziś pokonamy około 250 km.
Dzień 4 bardziej spokojny. Po trzech dniach podróży trzeba się trochę zregenerować. Nie oznacza to jednak braku atrakcji. Dzisiaj zwiedzamy Kotor położony nad przepiękną zatoką. Są tacy, którzy twierdzą, że Zatoka Kotorska to jedno z najpiękniejszych miejsc na ziemi. Faktem jest że to przepiękny zakątek. Po zwiedzeniu starego miasta i objechaniu zatoki dookoła czeka nas krótka przeprawa promem (bilety w cenie podróży) by skierować się na Budwę. Jest to miejsce które zapamiętam do końca mojego życia. Tu po raz pierwszy ujżałem Adriatyk (było to jeszcze za czasów Jugosławii). Już wtedy było to imprezowe centrum Czarnogóry. Zwiedzimy stare miasto i port w którym cumują luksusowe jachty nie tylko rosyjskich milionerów. Zatrzymamy się również przy "wyspie milionerów" Sveti Stefan. Dzisiejsza trasa to około 250 km.
Dzisiaj wracamy nad Zatokę Kotorską by zajrzeć do starej opuszczonej bazy okrętów podwodnych. Trochę zwalniamy tempo by nabrać sił na jutro.
Plan na dzisiaj jest ambitny. Wyruszamy jak najwcześniej rano i kierujemy się w stronę granicy z Albanią. Jest to granica gdzie motocykliści mają pierszeństwo przed samochodami :). Jeżeli nawet ktoś o tym nie wie to celnik pilnujący porządku w kolejce na pewno go zauważy i każe przejechać do przodu. Tam gdzie odprawia się pieszych. Naszym celem jest droga SH20. Przepiękna trasa widokowa biegnąca w Albanii wzdłuż granicy z Czarnogórą. My jednak nie ograniczymy się do przejazdu SH20 tam i z powrotem. Pojedziemy dalej przekraczając granicę z Czrnogórą by dostać się na drogę M9 i ewentualnie P19. Jest to mało znana droga, którą pierwszy raz przez przypadek pokonałem w 2014 roku. Prowadzi ona przez malownicze doliny oraz ostre serpętyny od miejscowości Kolasin prawie do Podgoricy. Obecnie w bezpośrednim somsiedztwie tej drogi budowana jest droga szybkiego ruchu przez góry. Wybór pozostawiem grupie. Dzisiaj zrobimy około 350 km.
Dzień siódmy. Zwalniamy tępo przed jutrzejszym wyjazdem do domu. Czego jeszcze nie było w programie...? Tak. Kąpeli w Adriatyku, który w tej częśći półwyspu Bałkańskiego jest naprawdę ciepły. Proponuję potraktować ten dzień jako dzień przeznaczony na wypoczynek. Niech każdy zrobi to na co ma ochotę. Tego dnia możemy również wybrać zwiedzanie Starego Baru (polecam) lub typowe dla bałkańskiego wybrzeża plaże kamieniste. A najlepiej te usypane z drobniutkich okrągłych kamyczków jak np plaża w Ćanj. Można tuż przy niej zaparkować motocykl. Jaki jest planowany dystans na dzisiaj? To już zależy od Was.
No cóż. Wszystko co dobre szybko się kończy. Dzisiaj zaczynamy nasz powrót do domu. Wracamy przez Bośnię i Hercegowinę. Nocleg w tym samym hotelu w miejscowości Orasje w którym nocowaliśmy rozpoczynając naszą przygodę. Dystans do pokonania - niespełna 600 km.
Ostatni odcinek to 800 km do kraju tranzytem przez Chorwację, Węgry, Słowację i Czechy. Rozstajemy się tuż za Polską granicą w Restauracji McDonald's
Gwarancja zakwaterowania w pokojach maksymalnie dwuosobowych - gratis.
Szczegóły wyprawy
Cena Wyprawy: 4490 zł
Termin wyprawy: 31 maja - 08 czerwca 2025 - 9 dni
Rodzaj wyprawy:wyprawa motocyklowa
Wymagany dokument uprawniający do przekroczenia granic: dowód osobisty lub paszport
Rodzaj dróg: drogi asfaltowe do pokonania każdym rodzajem motocykla.
Łączny dystans: 3800 - 4300 km wraz z dojazdem i powrotem liczony od miejsca zbiórki
Dzienny dystans: 80 - 400 km za wyjątkiem dojazdu maksymalnie około 800 km dziennie i powrotu maksymalnie około 800 km dziennie
Planowana ilość uczestników: 10 - 16 osób (10 motocykli wraz z pilotem)
Minimum organizacyjne: 8 uczestników wraz z pilotem
Zakwaterowanie: Boośnia i Hercegowina - Orasje, trzygwiazdkowy hotel pokoje 2-osobowe z łazienką 2 noce tranzyt (śniadanie w cenie). Czarnogóra - Żablijak pokoje dwuosobowe z łazienką 1 noc tranzyt (śniadanie w cenie). Czarnogóra - Ulcinj lub Sutomore, pokoje 2-osobowe z łazienką 5 dni pobyt śniadanie w cenie
Transport: transport własny uczestników wyprawy - motocykle
Główne cele:
- Kanion Pivy
- Kanion Moraczy
- Kanion Tary
- Most na Tarze
- Park Narodowy Durmitor
- Zatoka Kotorska
- Droga SH20 - Albania
- Miasta: Kotor, Budva, Ulcinj
Cena zawiera:
- 8 noclegów ze śniadaniem - obiekty 3 lub 4 gwiazdkowe lub o takim standardzie. Pokoje 2 osobowe z łazienką.
- przeprawa promem przez Zatokę Kotorską (Lepetane - Kamenari)
- Jeden zjazd "tyrolką" nad Kanionem Tary
- ubezpieczenie uczestników wyprawy assistance, NNW/OC/KL 450 000 PLN
- opłaty na turystyczny fundusz gwarancyjny
- opiekę pilota na trasie zgodnie z planem wyprawy
Cena nie zawiera:
- dodatkowych posiłków poza śniadaniami dostępnymi w miejscu zakwaterowania
- środka transportu - motocykla
- ubezpieczenia motocykla
- paliwa do motocykla
- kosztów związanych z naprawą i ewentualnym holowaniem motocykla (organizator zaleca wykupienie odpowiedniego ubezpieczenia assistance. Firmę w której my się ubezpieczamy tutaj. możesz również skorzystać z usług innych firm np. tutaj)
- viniet, innych opłat drogowych, parkingowych itp (aktualne ceny viniet i autostrad dostępne tutaj)
- dodatkowych ubezpieczeń poza określonymi w szczegółach wyprawy
- biletów wstępu do muzeów oraz innych atrakcji turystycznych poza biletami wskazanymi w szczegółach wyprawy
- wszelkich innych opłat poza opisanymi w szczegółach wyprawy.
O Czarnogórze
Taką właśnie Czarnogórę chcę Wam pokazać. Naturalną. Jeszcze nieujarzmioną przez unijne zasady, czasami zaniedbaną, dziką a jednocześnie przepiękną. Nie wyobrażam sobie potraktować Czarnogóry jako tranzyt z punktu A do punktu B. Tu trzeba się zatrzymać.